top of page

Promjena škole, jedan po jedan izazov


Četvrtak je popodne, 15:20 , energija vibrira kroz zrak u Bloom-u.

Moje „učiteljevo 6. čulo“ je u stanju pripravnosti. Djeca su malo preintenzivna, malo previše nemirna. I moje kolege su u stanju pripravnosti. Znamo samo da će se oluja pokrenuti u učionici.


Da li je do vremena? Da li do dana u sedmici? Da li su to predtinejdžerski hormoni? Da li je to sve navedeno ili nešto sasvim drugo?


Toliko stvari utiče na ponašanje djeteta tokom dana. Ne možemo uvijek objasniti šta je 'to', ali mi nastavnici znamo kada se „to“ infiltrira u učionicu. Energija ovog dana, ironično nazvanog po bogu groma, osjećali smo kako se polako povećava kako su sati prolazili, ali dali smo sve od sebe da djeca budu fokusirana i produktivna.


Vrijeme za užinu konačno stiže, a Enin je rođendan. Okupljamo svih 51 djece iz 4., 5. i 6. razreda u jednu učionicu i pjevamo joj sretan rođendan prije nego što podijelimo rođendansku tortu.


Jednostavno nema šanse da se ovaj dan dobro završi.


Pet minuta nakon slavlja Svi. Pakao. Pauze. Otpuštanje. Djeca počinju trčati okolo, bacati se papučama, vikati, plesati, pjevati, pa čak i prevrnuti stolice. Nivo buke je toliko visok da smirena djeca ne mogu čuti sebe kako misle.

Pokušavam da smirim stvari. Molim djecu da prestanu. Podsjećam ih da je vrijeme da se spreme za odlazak kući. Moj glas se ne čuje, a djeca ostaju nesvjesna moje intervencije.


I onda, puknem.


Lice mi je crveno i ljut sam. Ne kažem ništa podlo, nepristojno, uvredljivo ili neprikladno. Ali podižem ton veoma, veoma glasno. Pitam ih: „Šta je ovo? Ko smo mi? Gdje smo? Jesmo li djeca u školi? Ili smo mi divlje zvijeri u šumi?!”

Sada su tihi. Ali još nisam završio. Molim ih da sjednu.


“Mislim na Bloom kao na porodicu, a kao porodica, moramo sjesti i razgovarati. Imamo nekoliko jednostavnih osnovnih pravila: budite tihi, preuzmite odgovornost za svoj rad i poštujte okruženje u učionici kakvo jeste. Ako ne možemo poštovati ova pravila, kako onda da vam vjerujem kada nisam s vama?


Ovdje sam postao učitelj jer sam se zaljubio u privilegije koje ovdje imamo kao nastavnici i učenici. Imamoslobodu da se krećemo, razmjenjujemo, istražujemo, postavljamo pitanja, budemo kreativni i učimo o sebi. Ali kada se ovako ponašamo, čini se da ne cijenimo svoju slobodu. Današnje ponašanje nije prihvatljivo”, izjavljujem.


Sada sam završio, bukvalno i figurativno, ali oluja nije prošla. Mora da sam prespavao Kako upravljati burnim četvrtkom popodne dok sam studirao.

Na univerzitetu su nam rekli da većina nastavnika ima tendenciju da predaje onako kako su ih učili. Unatoč tome što ste potrošili 3-4 godine na obuku da biste postali učitelj, upravo 18-ak godina promatranja i podučavanja ostavlja najveći utisak na vas.


Kada djeca izađu iz škole, odlazim u kancelariju da razgovaram sa direktoricom i školskim psihologom. Zajedno se slažemo da ovu situaciju treba ponovo riješiti ujutru sa djecom. U Bloom-u vjerujemo da ponekad neugodni događaji mogu dovesti do smislene rasprave koja na kraju jača veze povjerenja. Nadam se da će ovo biti jedan od tih trenutaka.


Petak ujutro, 8:10 ujutro. Ponovo okupljamo svih 51 našeg djeteta od 9 do 12 godina u jednu učionicu. Svi sjedimo u krugu na podu: učenici, nastavnici, psihologinja, pedagogica i direktorica. Možda se spremamo za još jednu katastrofu, ali nemamo mnogo izbora nego da se pomirimo sa događajima iz prethodnog dana.


"Dobro jutro svima. Ovdje sam da s vama vodim sadržajan i miran razgovor za koji se nadam da će biti iskren, fer i konstruktivan”, kaže naša direktorica. „Želim da svi imaju vremena da se izraze ako osjećaju potrebu, ali tražim da svi ostanemo svjesni vremena. Može li se neko dobrovoljno javiti da nam mjeri vrijeme?” Ona imenuje volontera, napominje da je 8:15 ujutro i predlaže da razgovor traje 30 minuta. Pita djecu da li se slažu s vremenskim ograničenjem i smjernicama za diskusiju, i oni se slažu.


“Šta mislite o čemu se radi na ovom sastanku?” pita ona. Djeca su željna razgovora, i mnoge ruke iskaču. Jedno dijete pita da li se radi o iPadu iz učionice koji je nestao. Nekoliko druge djece kaže isto. (Čekaj, šta?!) „Ne“, kaže ona, „imamo iPad u kancelariji.“ (Uh.)


Tada jedno dijete podiže ruku i kaže: “Radi se o incidentu, onom koji se dogodio jučer.”


"Na koji incident mislite?" pita direktorica. Nekoliko djece počinje govoriti odjednom, pa ih ona zamoli da podignu ruke. Djeca tada počinju da objašnjavaju kako je razred „poludio” prethodnog dana i počinju iskreno da prepričavaju događaje, preuzimajući punu odgovornost za svoje ponašanje. Uradili smo ovo, uradili smo ono, kažu. Zanimljivo je da niko nikoga drugog ne optužuje da je neprikladan, niti tvrdi da je potpuno nevin.


Rekli su i direktorici da sam jako vikao. Mnogi učenici su bili iznenađeni jer se inače ne ponašam tako. Slažu se da sam obično ljubazan i opušten. Troje djece čak kaže da bi vikali još glasnije da su bili glavni u razredu, jer smo “bili baš nestašni”.


Ona ih uvjerava da se neki dani ne mogu predvidjeti. “Mi nismo roboti: nekih dana smo umorniji, osjećamo više stresa, osjetljivi smo na promjene vremena, na hranu koju jedemo, osjećamo se uznemireno ili se borimo s velikim emocijama u sebi. To je sasvim normalno i od nikoga od nas se ne može očekivati da se ponaša razumno, inteligentno, smireno ili odgovorno cijelo vrijeme. Ponekad samo treba da budemo blesavi.


Ali juče su neka djeca otišla predaleko. Vaš učitelj nije imao mnogo izbora osim da viče kako bi ga čuli. Znate, vaš učitelj nije bio zadovoljan samim sobom što je vikao jer ne želi da ima takav odnos s vama.” Djeca se slažu i mnogi se izvinjavaju zbog svog ponašanja.


Djevojčica ustaje i kaže da razumije zašto sam vikao, ali da me se u tom trenutku jako bojala.


Objašnjavam: „Tužno mi je čuti da sam te uplašio. Nisam uživao u tome da sam ljut, i ne volim se ponašati na način koji za mene nije karakterističan. Nisam navikao da se ponašate na tako ekstreman način, jer mi obično pokazujete toliko divnih aspekata vaših ličnosti. Ovi ekstremni primjeri ponašanja nas ne definiraju. Ono što se dogodilo juče nije Bloom-ova kultura. I ne želim da takvo ponašanje postane dio naše kulture, jer nikada prije nije bilo tako.”

Jedan student je pitao da li su klubovi za odmor otkazani zbog incidenta. „Ne“, rekla je školska psihologinja. „Samo ponašanje pojedinca će odrediti količinu slobode koja mu se daje u školi. Ako se poštuju klupska pravila i klub radi nesmetano, nema razloga da klub ne nastavi.”


Pred kraj sastanka direktorica je pitala djecu da li su zadovoljna razgovorom i da li se možemo dogovoriti da damo sve od sebe da takve situacije izbjegnemo u budućnosti. Na pitanje da li bi željeli nastaviti razgovor drugi put, djeca su se složila.


Tada je već bilo 8:45 i naš volonter zadužen za vrijeme nas je podsjetio da moramo zadržati svoj dio dogovora.


Prije nekoliko decenija, kada sam bio adolescent, vrlo je moguće da me učiteljica pitala jesam li 'divlja zvijer u šumi', ali malo je vjerovatno da su me tada uključili u razmišljanje o tome kako bih se trebao ponašati kao član poštovanja jedne porodice. Uz malo sreće, nadam se da ću ostaviti potpuno drugačiji utisak na svoje učenike pokazujući im kako da pretvore ludi četvrtak u priliku za učenje i rast.

bottom of page