top of page

Socio- emocionalni razvoj u Montessori učionici

Razumijevanje socio-emocionalnog razvoja


Socijalni ili društveni razvoj odnosi se na sposobnost djeteta da stvori i održi smislene odnose s odraslima i vršnjacima. Emocionalni razvoj uključuje sposobnost izražavanja, prepoznavanja i upravljanja emocijama, kao i primjerenog reagovanja na emocije drugih.


U Bloomu, socijalizacija je temeljni aspekt svakodnevnog života. Od trenutka kada stignu, djeca komuniciraju s vršnjacima i često pitaju za odsutne drugare. Iako je jutarnji radni ciklus prvenstveno namijenjen akademskom radu, djeca se uključuju u različite nivoe socijalne interakcije. Neka uspješno balansiraju između rad i komunikaciju, dok to za druge može biti izazov. Umjesto da u potpunosti ograničimo društvene interakcije, primjenjujemo strategije koje pomažu djeci da razviju sposobnosti multitaskinga, balansirajući akademski rad s društvenim angažmanom.


Strategije za socio-emocionalni razvoj


1. Interakcija s vršnjacima


Kada su djeca na sličnim akademskim nivoima, podstičemo grupne aktivnosti omogućujući im da uče zajedno. Također imaju slobodu da biraju gdje će sjediti, pa tako često odlučuju da sjede i rade pored prijatelja. Ako druženje počinje previše uticati na produktivnost, nježno ih podsjećamo na svrhu radnog ciklusa. Ako se ometanje nastavi, možemo promijeniti raspored sjedenja kako bismo osigurali fokus. Kada su aktivnosti opuštenije, slobodno sjede gdje god se osjećaju ugodno.

U njegovanju inkluzivnog okruženja, potičemo interakcije sa učenicima svih sposobnosti. Na primjer, učenik s posebnim potrebama prolazi kroz proces socijalizacije, a njegovi vršnjaci ga prirodno uključuju u aktivnosti poput čitanja, crtanja i razgovora. Zanimljivo je da često bolje reaguje na savjete vršnjaka, što ponekad koristimo da potaknemo njegovo učešće u svakodnevnim aktivnostima.


2. Kooperativno učenje


Montessori metoda vrednuje učionice s djecom različitih uzrasta, gdje mlađa i starija djeca sarađuju, razvijajući timski duh i liderske vještine. Grupni projekti, poput izrade piste za avione ili dizajniranja hotela za školskog ljubimca, omogućavaju djeci da se sama organizuju, dodijele uloge i rade na zajedničkom cilju. Ovi projekti ističu važnost kooperativnog učenja izvan akademskih zadataka.


3. Komunikacijske vještine


Aktivno potičemo verbalno i pisano izražavanje. Ohrabrivanje aktivnog slušanja i poštovanja u komunikaciji pomaže djeci da razviju životne vještine. U Montessori učionicama, lekcije iz "milosti i uljudnosti" naglašavaju ljubaznost i empatiju. Na primjer, ako dijete uzme nešto bez pitanja, vodimo ga da situaciju riješi na obazriv način.


Usvajanje jezika je usko povezano sa socijalizacijom. Djeca koja se pridruže razredu bez znanja engleskog ili bosanskog/hrvatskog/srpskog jezika brzo počinju razumijevati i koristiti jezik, posebno kada ostvaruju prijateljstva uprkos jezičkim barijerama. Njihova želja za druženjem često je ključni motivator za brzo usvajanje jezika.


4. Jutarnji pozdravi


Pozdrav svakog djeteta pojedinačno doprinosi razvoju komunikacijskih vještina i jača osjećaj povezanosti i emocionalne sigurnosti. Jednostavno „Dobro jutro“ i kratak razgovor o njihovom stanju daju uvid u njihovo emocionalno raspoloženje. Razumijevanje emocija i reakcija tokom dana pomaže u izgradnji snažnog odnosa između učitelja i učenika. Jutarnji pozdravi su ključni za razvoj uljudnosti, ali i emocionalne stabilnosti.


Posmatranje ponašanja djeteta pri dolasku pomaže nam da razumijemo njihove potrebe tog dana i prilagodimo svoj pristup. Emocionalne provjere nastavljaju se tokom dana kako bi se održala podržavajuća atmosfera.


5. Emocionalni vokabular


Da bi mogli izraziti emocije, djeca ih prvo moraju prepoznati. Na časovima Etike i svjetskih religija (EWR) razgovaramo o različitim emocijama i stvarnim situacijama koje ih izazivaju. Neka djeca se teško izražavaju emocije te zahtijevaju strpljenje i vodstvo. Kroz svakodnevne razgovore razvijaju emocionalnu inteligenciju i samosvijest.


6. Krug vremena


Iako smanjujemo tradicionalni oblik "kruga", on i dalje ima vrijednost u strukturiranim diskusijama. Svako jutro u P1 učionici razgovaramo o datumu, godišnjem dobu i vremenu, a prije EWR časova održavamo kratke grupne diskusije. Ove vježbe jačaju aktivno slušanje, komunikacijske vještine i proširuju vokabular.


7. Stvaranje sigurnog okruženja


Montessori učionica je osmišljena kao siguran, inkluzivan prostor u kojem se djeca osjećaju slobodno da se izraze. Naglašavamo poštovanje i empatiju, te osiguravamo da učenici znaju da mogu govoriti otvoreno, bez straha od osuđivanja. Ako dođe do neprimjerenih komentara, odmah reagujemo kako bismo očuvali podržavajuću atmosferu. Emocionalna sigurnost je temeljni aspekt Montessori okruženja.


8. Modeliranje socijalnog ponašanja


Djeca često gledaju učitelje kao uzore. Imitiraju ponašanja, od guranja stolica do pospremanja nakon ručka. Pokazujemo uljudnost i odgovornost kroz aktivnosti poput „pomoćnika za ručak“, gdje učenici naizmjenično organizuju i čiste nakon jela.


Učitelji su također modeli za emocionalnu regulaciju. Djeca primjećuju naše izraze i reakcije, čak i kada toga nismo svjesni. Jedan učenik me nedavno pitao jesam li tužna, iako nisam bila: bio je to podsjetnik koliko pažljivo promatraju. Kada učitelji otvoreno izražavaju emocije i demonstriraju zdrave reakcije, djeca lakše usvajaju vlastite mehanizme nošenja s emocijama.


9. Rješavanje sukoba


Sukobi su prirodan dio socijalnog razvoja, i učimo djecu kako ih konstruktivno rješavati. Najčešći konflikti uključuju svađe oko prijateljstava, uzimanje stvari bez dopuštenja ili zadirkivanje. Iako se odraslima mogu činiti nevažnima, za djecu su to ključni trenuci učenja.

Potičemo učenike da izraze osjećaje bez okrivljavanja, slušaju jedni druge i zajednički pronađu rješenja. Na primjer, troje bliskih prijatelja često ulaze u sukobe, ali uče kako ih samostalno razriješiti zahvaljujući ranijim razgovorima o kompromisu i empatiji.


10. Prilike za vođenje


Montessori učionice često pružaju djeci prilike za preuzimanje liderskih uloga, razvijajući nezavisnost, samopouzdanje i osjećaj odgovornosti. Djeca koja brzo i uspješno završe svoje zadatke često pomažu drugima, čime se dodatno jača njihovo samopouzdanje i međuvršnjačka podrška.


11. Izgradnja povjerljivih odnosa


Svako dijete se na drugačiji način povezuje s učiteljima. Neka izražavaju naklonost kroz zagrljaje i razgovor, dok se druga obraćaju samo kada je neophodno. Poštujemo te razlike i postepeno gradimo povjerenje, osiguravajući da se svako dijete osjeća vrijednim i viđenim.


12. Podsticanje međuvršnjačke podrške


Empatija raste kada djeca pomažu jedni drugima. Neka prirodno primijete kada je drugar uznemiren i ponude pomoć, dok druga obavještavaju učitelja. Ohrabrivanje takvog ponašanja jača zajednicu u učionici. Saradnja i zajedništvo su u srži Montessori filozofije, a međuvršnjačka podrška ključan je element socijalnog razvoja.


13. Podsticanje samoizražavanja


Montessori učionice cijene kreativnost i samoizražavanje. Umjetnost i druge kreativne aktivnosti su sastavni dio nastave, omogućujući djeci da se izraze na različite načine. Većina učenika to radi kroz crtanje, pričanje priča ili kreativne projekte. Djevojčice često prave crteže koje poklanjaju učiteljima, dok dječaci uživaju u pravljenju stripova ili modela. Samoizražavanje je ključno za emocionalni i socijalni razvoj, a njihove emocije često se odražavaju i kroz maštovite igre koje imamo priliku posmatrati.


14. Okruženje u učionicama


Montessori učionice su dizajnirane tako da se prilagode različitim stilovima i preferencijama učenja, omogućujući fleksibilnost u pristupu učenju.


15. Strategije za nošenje sa stresom


Učenje zdravih načina upravljanja stresom i emocijama je od suštinske važnosti. Vježbe disanja, vođenje dnevnika i kratki odmori su jednostavne, ali efikasne strategije za razvoj samoregulacije.


Zaključak


Socijalni i emocionalni razvoj je proces koji se stalno gradi kroz interakcije s učiteljima, vršnjacima i školskim okruženjem. Kroz empatičnu komunikaciju, aktivno slušanje i podržavajuću atmosferu, edukatori igraju ključnu ulogu u njegovanju emocionalnog rasta djeteta.


Uključivanjem književnosti, poticanjem samoizražavanja i razvijanjem empatije, učitelji stvaraju siguran prostor u kojem se djeca osjećaju da ih cijene i razumiju. Prepoznavanjem individualnosti svakog učenika i prilagođavanjem pristupa njihovim potrebama, osiguravamo zdrav emocionalni razvoj.

Njegujući inkluzivnu, punu poštovanja i emocionalno sigurnu učionicu, osnažujemo djecu da postanu otporni, empatični i emocionalno inteligentni pojedinci. Fokusiranjem na emocionalno blagostanje, djeca ne samo da uspijevaju akademski, već razvijaju i socijalne vještine koje su temelj za uspješan život.

Comments


  • alt.text.label.Instagram
  • alt.text.label.Facebook
  • alt.text.label.LinkedIn
  • alt.text.label.YouTube

©2023 by Bloom. Proudly created with Wix.com

bottom of page