top of page

"Uz Montesori budućnost može biti održivija": Intervju s Wendy Compson


Wendy Compson, stara Britanka u 80-im, stoji ispred bujnog zelenila i metalne ograde.

Wendy Compson je kvalifikovana Montessori trenerica, mentorica predavačima i akreditatorica sa preko 40 godina iskustva u Montessori obrazovanju. Bila je pionir Montessori filozofije u istočnoj Engleskoj, osnovavši Cherry Trees School, prvu osnovnu školu koja je koristila Montessori metodologiju za djecu do 11 godina. Wendy je bila direktorica i vlasnica škole 30 godina, a za to vrijeme je bila i dio upravnog odbora Svetog Nikole. Nakon toga je odlučila da svoje provodi više inspirirajući Montesori praktičare u školama. Wendyno bogato iskustvo ju je vodilo širom Velike Britanije, Evrope, Azije i Afrike, gdje je obavljala funkciju mentorice novoosnovanim obrazovnim ustanovama.


Recite nam nešto o sebi.


Osnovala sam Montessori školu Cherry Trees 1982. godine u svom domu, sa samo troje djece, u vrijeme kada se Montessori metoda pojavila širom UK. Deset godina kasnije, sa 140 upisane djece, Cherry Trees je postala najveća Montessori škola u Evropi. Kako je škola rasla, kvalifikovala sam se prvo kao predavačica kursa Svetog Nikole i vodila regionalni centar za obuku iz školskih prostorija, a zatim kasnije kao akreditatorica Montessori škola širom Ujedinjenog Kraljevstva i širom svijeta.


Pošto sam provela više od 30 godina u EYFS (Early Years Foundation Stage - UK državni kurikulum) i osnovnoj učionici, sada djelujem u dvostrukoj ulozi: konsultantice za obrazovanje i Montessori ambasadorice. Istovremeno uživam u privilegiji da kroz rad u radionicama inspirišem djecu.


Diplomirala sam prirodnu historiju, ekologiju&konzervacije i magistarirala na području obrazovanja. Jednako je važno da sam majka 2 i baka 4 djece, tako da sam stalno na nogama!


Možete li nam reći nešto više o svom radu sa sistemu održivosti i kako to ide ruku pod ruku sa Montessori filozofijom.

Kozmički plan Marije Montesori i koncept održivosti mogu biti blisko usklađeni na nekoliko načina. Montessori obrazovanje ima za cilj da razvije holističko razumijevanje međusobne povezanosti svih stvari u univerzumu. To je moguće postići podučavanjem djece da cijene i brinu o svijetu prirode i pomažući im da shvate svoju ulogu u stvaranju boljeg svijeta. Naglasak je na praktičnom, iskustvenom učenju i omogućava djeci da integriraju ove lekcije na pravi način, umjesto da ih uče kao apstraktne koncepte. Montesori obrazovanje se također fokusira na razvoj cjelokupnog djeteta, uzevši u obizr intelektualni, društveni, emocionalni i fizički rast. Ova holistička perspektiva je u skladu s principom održivosti te razmatranja dugoročnih posljedica našeg djelovanja na planetu i buduće generacije.


Iako se kozmički plan Marije Montesori nije direktno bavio savremenim konceptom održivosti, osnovni principi i vrijednosti Montessori obrazovanja mogu se primijeniti na podsticanje održivog načina razmišljanja i promoviranje održivih praksi među djecom i odraslima. Njegujući osjećaj međusobne povezanosti, poštovanja životne sredine i globalnog građanstva, Montesori obrazovanje može doprinjeti održivijoj budućnosti.

Čime vas je Montesori privukao?


Uvijek su me jako zanimali alternativni oblici obrazovanja. Kada je došlo vrijeme da tražim jaslice za svoju porodicu, postalo je potpuno jasno da dostupne opcije nisu bili u skladu s onim što sam zamišljala. U potrazi za prikladnijim pristupom, naišala sam na Mariju Montessori i njena revolucionarna učenja, koja su u meni izazvala snažnu želju da zaronim dublje i steknem sveobuhvatno razumijevanje. Namjera mi je bila da se opremim znanjem potrebnim za usmjeravanje i podršku vlastitoj djeci na najefikasniji mogući način.


Svako pojedinačno Montessori okruženje je veoma različito u ovisnosti od zemlje u kojoj se nalazi i ljudi koji čine njenu zajednicu. Šta je za vas posebno u našoj školi? Šta se isticalo kao jedinstveno ili nešto što još niste vidjeli?

Bloom ima duboko cijenjeno mjesto u mom srcu, jer sam svjedočila njegovom rastu od običnog sjemena do veličanstvenog, potpuno rascvjetanog drveta tokom proteklih 14 godina. Od trenutka kada sam prvi put upoznala Maëlys de Rudder, direktoricu i vlasnicu, između nas je zaiskrilo duboko i trajno prijateljstvo. Osjećamo obostrano divljenje, koje proizilazi iz naših veoma sličnih uloga vlasnica i direktorica naših obrazovnih institucija. Tokom svih ovih godina, imala sam privilegiju da obučim preko 200 Montessori praktičara u Bloomu, i i dalje sam zapanjena njihovom posvećenošću i savjesnim pristupom učenicima.


Jedan aspekt koji na mene uvijek ostavlja snažan utisak je kako svaka škola širom svijeta oblikuje svoju sopstvenu jedinstvenu suštinu pod velikim utjecajem okruženja. U Bosni i Hercegovini ovo je posebno istina, budući da je obrazovni pejzaž oblikovan različitim državnim pravilima i propisima. Međutim, zbog međunarodne prirode Montessori pedagogije, uspjeli smo neprimjetno integrirati državni kurikulum sa Montessori pristupom, bez bilo kakvih većih poteškoća. Posebno sam impresionirana istinskom brigom i suosjećanjem koje bosanski nastavnici pokazuju prema svakom djetetu pod njihovim vodstvom. Njihova radna etika ih razlikuje od mnogih drugih zemalja i škola i pokazuje njihovu izuzetnu posvećenost dobrobiti i razvoju svojih učenika.


Kada obučavate nastavnike, koje kvalitete želite da razvijete?

Kao što Montessori elokventno izražava u svojim spisima, Montessori učiteljica je oličenje vrline poniznosti, naučnog zapažanja i svetačkog strpljenja. Ovi kvaliteti su neophodni za stvaranje okruženja koje podstiče holistički razvoj deteta.


U svojoj ulozi trenera, stalno tražim studente koji posjeduju otvorenost i želju da prihvate nove ideje i vještine, kao i istinsku posvećenost ličnom razvoju. Kroz ovu spremnost da uče i evoluiraju, oni mogu zaista utjeloviti Montessori princip „slijeđenja djeteta“.


Njegujući atmosferu poštovanja, povjerenja i saradnje, nastojimo da osnažimo svakog učenika da postane aktivan učesnik u sopstvenom obrazovanju. Čvrsto vjerujem da učenici kroz svoju prirodnu radoznalost i intrinzičnu motivaciju mogu otključati svoj puni potencijal i započeti transformativno putovanje samootkrivanja.


Prihvatajući Montessori viziju, prepoznajem važnost osiguravanja njegujućeg okruženja u kojem se učenici osjećaju sigurno da istražuju, ispituju i stvaraju duboke veze. Kombinujući mudrost Montessori filozofije sa savremenim obrazovnim praksama, moj cilj je za cilj da vodim i inspirišem učenike da postanu saosećajni, nezavisni mislioci koji su opremljeni da se kreću kroz složenost svjeta sa samopouzdanjem i empatijom, te stoga djeluju kao inspirativni uzori djeci o kojoj će jednom oni brinuti.


Kako vrtići i škole mogu doprinijeti trenutnoj diskusiji o održivosti i zaštiti planete?


Dječiji vrtići i škole mogu igrati ključnu ulogu u oblikovanju stavova, znanja i ponašanja budućih generacija. Evo nekoliko načina na koje vjerujem da vrtići mogu imati pozitivan utjecaj:

  1. Ekološko obrazovanje: Vrtići i škole mogu integrirati sveobuhvatno obrazovanje o okolišu u svoj nastavni plan i program. Ovo uključuje podučavanje učenika o ekološkim sistemima, klimatskim promjenama, obnovljivim izvorima energije, upravljanju otpadom, biodiverzitetu i održivim praksama.

  2. Promoviranje održivih praksi: Vrtići i škole mogu voditi primjerom i implementirati održive prakse u svojim objektima. To uključuje smanjenje potrošnje energije i vode, implementaciju programa recikliranja i smanjenja otpada, korištenje ekološki prihvatljivih materijala i promoviranje održivih opcija transporta.

  3. Angažman zajednice: Vrtići i škole se mogu aktivno uključiti u lokalnu zajednicu kako bi promovisali održivost. Kroz angažman zajednice, škole njeguju osjećaj kolektivne odgovornosti i podstiču održive aktivnosti izvan školskih prostorija.

  4. Integracija nastavnog plana i programa: Vrtići i škole mogu uključiti održivost u različite predmete i nivoe razreda, nadilazeći nauku o životnoj sredini.

Preuzimajući aktivnu ulogu u trenutnoj diskusiji o održivosti, vrtići i škole imaju moć da oblikuju ekološki svjesne i odgovorne građane.

bottom of page