top of page

Fabrički model škole – iskorak u prošlost, izazov sadašnjosti


woman sitting at wooden table in front of antique wooden furniture wearing burnt orange suit and jewellry.

Obrazovanje, poput dinamičnog svijeta kojem služi, treba kontinuirano da se razvija kako bi zadovoljilo promjenjive potrebe društva. Tradicionalni školski sistem, kakvog ga mnogi od nas i danas poznaju, bio je pionirski koncept koji se pojavio tokom industrijske revolucije, izazvavši značajne društvene transformacije.


U ovom članku ćemo istražiti porijeklo trenutnog obrazovnog modela, koji se često naziva i fabrički model. Udubićemo se u razloge za njegovo stvaranje, njegove te karakteristike koje ga definiraju, kao što su standardizacija, uniformnost, efikasnost, pristup usredotočen na nastavnika i njegov pozitivan doprinos svetu.


Porijeklo modela fabričke škole


Model fabričke škole, koji se pojavio u kasnom 18. i 19. vijeku kao odgovor na transformacije koje je donijela industrijska revolucija, ostvario je značajan pomak u obrazovanju. Prije ovog modela, obrazovanje je bilo privilegija rezervirana za nekolicinu odabranih, ostavljajući mnoge, posebno one iz radničke klase, s ograničenim pristupom formalnom školovanju. Međutim, kako su se fabrike širile i potražnja za kvalifikovanom radnom snagom rasla, pojavila se hitna potreba za efikasnijim i standardizovanijim obrazovnim sistemom koji bi pripremio pojedince za industrijski rad.


U modelu fabričke škole centralni koncepti su bili pristupačnost i jednakost. Uveo je državno finansirano obrazovanje za svu djecu, bez obzira na njihovu socio-ekonomsku pozadinu, što je tada bilo potpuno odstupanje od prethodnog ekskluzivnog sistema. Ovaj model je dao prioritet masovnom obrazovanju, organiziranju učenika u velike grupe i njihovom napredovanju standardiziranim tempom. Primarni cilj je bio opremiti pojedince osnovnim vještinama kao što su čitanje, pisanje i aritmetrika, koje se smatraju bitnim za uspjeh u industrijskoj radnoj snazi.


Inspiracija za model fabričke škole može se pratiti u pruskom obrazovnom sistemu, koji je i sam bio pod uticajem organizacionih principa pruske vojske početkom 19. vijeka. Pruski sistem težio je da proizvede poslušne i disciplinovane građane koji bi mogli efikasno služiti državi, naglašavajući uniformnost i disciplinu, srodnu vojnim standardima. Američki pedagog Horace Mann bio je zarobljen ovim pristupom tokom svoje posjete Pruskoj i kasnije je uveo slične ideje u Sjedinjene Države. Kao rezultat toga, fabrički model obrazovanja usvojio je ključne principe pruskog sistema, uključujući standardizovani nastavni plan i program, nivoe razreda i nastavu usredotočenu na nastavnika, što se sve smatra efikasnim oruđem za pripremu učenika da ispune zahtjeve sve više industrijalizovanog društva.


U suštini, model fabričke škole bio je odgovor na potrebe industrijske revolucije, nastojeći da obijezbjedi dostupno obrazovanje za sve i uklanjajući barijere privilegija koje su ranije ograničavale obrazovne mogućnosti. Odražavao je uticaj organizacionih principa pruske vojske, naglašavajući standardizaciju, disciplinu i uniformnost, jer je nastojao da pripremi učenike za izazove industrijskog doba koje se razvija.


Karakteristike modela fabričke škole


Fabrički model obrazovanja funkcioniše slično kao i fabrika. Učenici su grupisani zajedno na osnovu godina, pri čemu se svaka starosna grupa podvrgava istim temama u isto doba dana, što je slično uniformnosti montažne trake u fabričkom okruženju.


Nastavnici se ponašaju kao autoritativne ličnosti, poput nadzornika na montažnoj traci. Oni učenicima pružaju znanje i smjernice, baš kao što supervizori nadgledaju proizvodnju.


Kao strukturirana tvornička postavka, fabrički model osigurava studentima da dobiju konzistentne i pouzdane informacije. Ovo podstiče disciplinu i pridržavanje pravila, stvarajući organizovano i efikasno iskustvo učenja.


Učenici u fabričkom modelu se ohrabruju da se aktivno uključe u sadržaj nastavnika, slično kao što radnici u fabrici aktivno učestvuju u proizvodnji. Stručnost nastavnika služi kao vrijedna smjernica za učenje učenika.


Slično redu i disciplini u fabrici, fabrički model omogućava učenicima da se usredsrede na svoje učenje i efikasno apsorbuju informacije. Cilj je postizanje efikasnosti u učenju, slično efikasnosti proizvodnje u fabrici.


U ovom modelu, učenje se odvija u podržavajućem i strukturiranom okruženju, koje nalikuje dobro organizovanoj fabričkoj hali. Učenici se mogu osloniti na stručnost svojih nastavnika, kao što kod radnika efikasnost izvršavanja zadataka ovisi od supervizora.


Uspjeh modela fabričke škole


Tokom svog vrhunca, fabrički model obrazovanja postigao je zapažen uspjeh rješavajući različite izazove i zahtjeve svog doba.


Prvo, zagovarao je univerzalno obrazovanje, bez obzira na društveno ili ekonomsko porijeklo, značajno unapređujući obrazovne mogućnosti i promovirajući društvenu jednakost.


Drugo, model fabrike uveo je standardizovane nastavne planove, programe i metode podučavanja, garantujući konzistentno i efikasno iskustvo učenja za učenike iz različitih regiona i različitog porjekla. Ovaj standardizirani pristup imao je za cilj stvaranje jedinstvenog obrazovnog sistema usmjerenog na proizvodnju radne snage pripremljene za zahtjeve industrijskog doba.


Štaviše, započelo je eru masovnog obrazovanja, jer su uspostavljeni državni obrazovni sistemi koji su nudili besplatno školovanje svoj djeci. Ovaj monumentalni pomak razbio je obrazovne barijere i podstakao inkluzivnost do tada neviđenih razmjera.


Fabrički model je također njegovao disciplinovano i uređeno okruženje za učenje, odražavajući strukturisanu prirodu fabrika. Ova rutina i predvidljivost smatrali su se ključnim za efikasno učenje u toj eri.


Pristup fabričkog modela usmjeren na nastavnika osigurao je da učenici dobiju znanje direktno od autoritativnih ličnosti. Ova metoda je pojednostavila prenos znanja u doba sa ograničenim pristupom informacijama u poređenju sa današnjim digitalnim dobom.


Zaključak


Fabrički model obrazovanja ostavio je neizbrisiv trag u našem sadašnjem obrazovnom sistemu. Nastao je kada se svijet brzo transformirao i postojala je hitna potreba za obrazovnim okvirom koji bi mogao pripremiti pojedince za zahtjeve novog industrijskog doba.


Ovaj model, koji karakteriše standardizacija, uniformnost, efikasnost i pristup usredotočen na nastavnika, uveo je revolucionarnu ideju dostupnog i jednakog obrazovanja za sve, bez obzira na socio-ekonomsku pozadinu. Zagovarao je masovno obrazovanje, rušeći barijere privilegija koje su imale dugo ograničene obrazovne mogućnosti.


Tokom svog vrhunca, fabrički model je postigao izuzetan uspjeh. Promovirao je društvenu jednakost, uveo standardizirane nastavne planove, programe i nastavne metode te uveo eru masovnog obrazovanja koje je podstaklo inkluzivnost neviđenih razmjera. Njegovo disciplinovano i uređeno okruženje za učenje smatrano je bitnim za efikasno učenje u to vrijeme, a pristup usmjeren na nastavnika pojednostavio je prijenos znanja.


Ipak, u našem svijetu koji se stalno razvija, dugotrajne osobine fabričkog modela dolaze pod pitanje.


U sljedećem članku ćemo dalje istražiti zašto je fabrički model stalno zaostajao u rješavanju evoluirajućih potreba pojedinaca i u adekvatnoj pripremi naše djece za sve kompleksnosti modernog života kao i neizvjesnost budućnosti koja se stalno mijenja.


Pridružite nam se dok nastavljamo da istražujemo evoluciju obrazovanja i hitnu potrebu da se fabrički model prilagodi kako bi bolje služio našem društvu i promovirao holistički razvoj pojedinaca.

79 views0 comments

Comments


bottom of page